אני מנכ"ל בית הנשיא כבר 30 שנה. ובמהלך הזמן הזה, ישבתי מול הרבה בני משפחה שהגיעו אלינו לפני ההחלטה, רצו לבחון את המקום לפני שמביאים את ההורים.
לפעמים הגיעו כי אבא הפסיק לצאת מהבית כמו פעם, לפעמים כי אמא נפלה, לפעמים פשוט כי הרגישו: שזה הזמן.
ואני תמיד שואל: "ואיפה אבא ואמא?" כי זה לא הסיפור שלכם. זה הסיפור שלהם.
אז בואו נענה על השאלה: מתי מגיעים ומה הסיבה שלא לחכות?
אל תחכו מדי. בבית לב גנים ובבית הנשיא אנחנו מקבלים בני גיל שלישי – עצמאיים.
אנשים שמגיעים כשעוד יש להם עצמאות ועניין, הם אלה שנהנים ביותר ומשתלבים הכי טוב. אנשים שמגיעים מאוחר מידי – פעמים לא יעברו ועדת קבלה, ולפעמים מפסידים את השנים הכי טובות.
והנה אספר לכם סיפור שחוזר אצלי:
לפני מספר שנים הגיעה אלינו גברת מקסימה בת 81. עצמאית לגמרי, כששאלנו מה הסיבה שהגיעה רק עכשיו , ענתה ש"חיכתה שיהיה צורך אמיתי". לאחר שנכנסה לבית, עברו להם 3 חודשים ופתאום פנתה אלי ואמרה "שמעון, בזבזתי עשר שנים. הייתי יכולה להיות כאן כבר מגיל 71
מה מניע אנשים לעבור?
✓ בדידות: אבא גר לבד, רוב החברים כבר לא כאן, או שכבר לא כזה פשוט להגיע אליהם
✓ חשש רפואי: אמא עלולה ליפול, הריצה במדרגות במצב חירום, ואתם כבר לא ישנים בשקט
✓ תחושת טרטור של הילדים: ההורים מרגישים שהם נטל, וזה כואב
✓ הרצון לחיות: אדם שרוצה חברים, עשייה, חיים
✓ הביטחון האישי: בשנים האחרונות המצב הביטחוני והריצה למקלט לא מרגישה בטוחה. יש הורים שמעדיפים לא לרוץ לבד ולהסתכן
הדבר הראשון שכדאי לעשות: לדבר עם אבא ואמא, לא עליהם.
שאלו: "מה היית רוצה שיהיה שונה בחיים שלך?" לפעמים התשובה מפתיעה.
לפעמים הם כבר חשבו על זה זמן רב, ורק חיכו שמישהו ישאל.
לגבי הביקורים: כמה פעמים מותר?
בשלב הזה אני יושב ומסביר למגיעים – לאן הגיעו. הם הגיעו הביתה. תבואו כמה שאתם רוצים, וכמה שאמא או אבא רוצים.
(רק גם אגיד שיש מצב שאמא ואבא יהיו פתאום ממש עסוקים ותצטרכו לתאם איתם כי חייהם מתמלאים בעניין, בחוגים, הרצאות, טיולים, ועוד….)
בית הנשיא אינו מוסד סיעודי ואינו בית אבות. זה הבית של אבא ואמא שלכם.
אתם יכולים לבוא כל יום, בכל שעה. אין הגבלות ביקור, כי אין מה להגביל.
ומה מסתתר בשקט הפנימי של הילדים?
לפעמים ילדי הורים מתלבטים ומשמיעים את נבכי ליבם ואומרים בקולם : "אנחנו נוטשים את אמא."
האמת היא הפוכה: אתם מסייעים להורים לתת דרור לרצונות הכמוסים כי הצעד הזה הוא לא פשוט וקל, ולפעמים כשמעלים את הנושא אתם מסייעים להורה להחליט על עצמו. עכשיו תורם ליהנות. לאבא ולאמא מגיעה קהילה שלמה שרואה אותם, שמחכה להם בבוקר, שיודעת מתי הם לא הגיעו לארוחה. להוציא אותם לטיולים ולנהל חיים מלאים!
לפרטים על כל הפתרונות: [קישור: מאמר 7]